Blog

Verwondering

Verandering begint bij het stellen van een vraag. Waarom doen we dit eigenlijk (wel/niet)? Yolanda Eijgenstein in Happy worker noemt het verwonderingsvragen. Ik ben er dol op! Hier een paar van mijn verwonderingsvragen rondom werken en leren.

Hoe kunnen we vertrouwen in de ander leidraad maken in het onderwijs? Wat maakt toetsen afnemen eigenlijk duidelijk?   Waarom doen we werkzaamheiden die we niet willen doen?   Van wie 'mag het niet' en 'kan het niet', en waarom ga ik daar mee akkoord?     Wat leer ik van reproduceren?    Hoe kan onderwijs uitdagen tot het maken van fouten?   Wie is de professional in het onderwijs?Wie bepaalt, waarom?    Leidt werkplezier tot goed onderwijs?   Leren we onze kinderen leren over moed, over mededogen, over nederigheid, over geduld? Hoe kan ik weten wat ik wil in mijn leven? Hoe durf ik daarvoor te kiezen?